Adres:
Al. Jerozolimskie 121B
02-222 Warszawa
Pozycjonowanie long tail /?długi ogon? / pozycjonowanie szerokie polega na optymalizacji serwisu pod słowa i frazy mniej popularne (niszowe) za to w ilości hurtowej. Inaczej mówiąc skupiamy się na dużej ilości mniej popularnych fraz. Użytkownicy internetu coraz częściej wpisują w Google coraz dokładniejsze i rozbudowanie wyrażenia/zapytania i oczekują bardzo precyzyjnych wyników. W ten sposób powstaje długi ogon, czyli frazy kilkuwyrazowe składające się z trzech, czterech, pięciu, a nawet większej ilości pojedynczych wyrazów. Kilka lat temu standardem było np. zapytanie ?buty online?, natomiast teraz coraz częściej wpisywane są zapytania w stylu ?damskie buty sportowe do biegania na lato? albo konkretny model obuwia, który szuka internauta.
Taki model optymalizacji jest szczególnie istotny dla sklepów internetowych i portali posiadających wiele podstron. Z optymalizacji szerokiej mogą także korzystać wszelkie witryny nasycone treścią (portale informacyjne, poradnikowe, blogi). Technika ta raczej niewielki pożytek przyniesie małym stronom firmowym lub witrynom z ograniczoną ilością kontentu.
1. Większe prawdopodobieństwo konwersji
Przy zapytaniach szczegółowych wiemy dokładnie czego szuka użytkownik. Przy zapytaniach ogólnych np. ?kredyty? ciężko zgadnąć czy zapytanie dotyczyło kredytów mieszkaniowych, kredytów hipotecznych czy może kredytów inwestycyjnych. Natomiast już zapytanie ?Tani kredyt hipoteczny dla młodych małżeństw? dotyczy skonkretyzowanej potrzeby. Jeśli na takie zapytanie przedstawimy w wynikach wyszukiwania stronę, która będzie odpowiadała tym właśnie potrzebom prawdopodobieństwo zdobycie klienta czyli konwersji wzrasta kilkakrotnie.
2. Bezpieczeństwo
Technika długiego ogona skupia się w większej mierze na optymalizacji serwisu, czyli na technikach ?White hat?, które są dozwolone przez Google, Nie grozi nam więc filtr lub ban. Próbując natomiast konkurować na frazy generyczne często wykorzystywane są niedozwolone techniki pozycjonerskie. Firma, a raczej strona wykorzystująca niedozwolone linkowanie naraża się na gniew ?Wujka Google? i wypadnięcie z wyników wyszukiwania.
3. Mniejsza konkurencja
Mniejsza konkurencja oznacza szybsze efekty pozycjonowania niż w przypadku fraz generycznych. To sprawia, że na efekty pozycjonowania nie trzeba czekać tak jak kiedyś kilka miesięcy.
Więcej informacji na temat pozycjonowania słów generycznych i słów z długiego ogona przedstawia tabelka.
W przypadku pozycjonowania długiego ogona kluczowa rolę odgrywa optymalizacja SEO serwisu. To pierwszy, niezbędny i najważniejszy etap pozycjonowania. W grę tutaj wchodzi szczególnie SEO copywriting, optymalizacja techniczna oraz optymalizacja nawigacji.
Kluczową sprawą jest SEO copywriting czyli odpowiednie zoptymalizowanie contentu pod kątem fraz long tail. Zawartość każdej podstrony pozycjonuje się osobno używając w tym celu jednego, albo maksymalnie dwóch słów kluczowych, niszowych. Pozycjonowane wyrażenia umieszcza się w kilku miejscach takich jak: metatagi title oraz description, nagłówki oraz w treści podstrony. Dodatkowo optymalizujemy takie elementy jak obrazki i grafiki. Następnym etapem jest optymalizacja nawigacji, która polega między innymi na właściwym linkowaniu wewnętrznym (do różnych podkategorii) , zbudowaniu przyjaznych adresów url czy linkowaniu odnośnikami o odpowiednich anchor textach.
Dodatkowo należy wykonać audyt SEO witryny, który wykryje wszystkie ewentualne błędy na stronie i usprawni jej ogólną indeksację przez Google
Generalnie optymalizacja długiego ogona jest bardzo pracochłonna, ale korzyści jakie odnoszą serwisy po wdrożeniu tej metody są bardzo wymierne i na pewno jest to obecnie najbardziej rekomendowana i najbardziej opłacalna technika pozycjonerską.
Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu szerokim lub zamów usługę pozycjonowania
Zapisz się do naszego newslettera, aby zawsze otrzymywać najbardziej aktualne i praktyczne porady na temat skutecznego marketingu online i ecommerce!