Jak przygotować stronę www do promocji online

Dlaczego rola platformy sprzedażowej (czyli strony www lub sklepu) jest taka ważna?
Gdyż to STRONA lub SKLEP  jest ostatecznym miernikiem skuteczności sprzedażowej. To tu bowiem klienci podejmują ostateczną decyzję zakupową.

Czy wiesz, że to właśnie platforma jest odpowiedzialna w największym stopniu za rentowność Twoich działań?

Pozwól, że zadam Ci pytanie:

Czy wiesz jaki jest współczynnik konwersji na Twojej stronie? Czyli ilu odwiedzających Twoją stronę zostaje twoimi klientami?

A ilu wykonuje jakąkolwiek mini-akcję taka jak wypełnienie formularza czy kontakt telefoniczny?

Bo widzisz rzeczywistość jest niestety taka, iż nawet kiedy odwiedzających stronę jest dużo …. to kupujących niestety mało.

Średnia konwersja na stronach internetowych i w sklepach waha się w granicach 1-2%. To oznacza, że tylko 1 lub 2 na 100 odwiedzających stronę dokonuje zakupu. Reszta wychodzi i słuch oni ginie.

Rola strony internetowej

Według popularnego modelu komunikacji AIDA reklama jest odpowiedzialna za za dwie pierwsze mikro akcje, czyli przyciągnięcie uwagi i wzbudzenie zainteresowania, ale to strona internetowa odpowiada za 2 główne akcje czyli wzbudzenie pragnienia posiadania oraz wykonanie konwersji (zakup).

Najważniejszą więc rolą platformy (czyli strony internetowej lub sklepu) staje się zamiana odwiedzających w kupujących, czyli zmonetyzowanie ruchu za który już zapłaciłeś. Jest to tzw optymalizacja lejka konwersji.

Na czym to  polega? Na górze lejka widzisz wszystkich, którzy odwiedzają Twoją stronę. Większość z tych osób wyjdzie z Twojej strony i słuch o nich zaginie. Dlatego tak ważne jest, aby utrzymać maksymalnie dużo osób na stronie i różnymi metodami spróbować przekształcić ich w klientów.

Przykład

Zobaczmy jak robi to Booking. Platforma stosuje wiele technik na to, aby poprzez pokazanie np. ograniczonej dostępności lub tez limitów czy zbliżających się terminów zmotywować użytkownika do zakupu. Dołącza do tego także bodźce zakupowe (np.  41% taniej ) – i taka hybrydowa kombinacja sprawia, że użytkownicy najczęściej podejmują pozytywna decyzję.

Booking wie bowiem doskonale o tym, że jak klient wyjdzie to pójdzie do konkurencji i możemy go stracić na zawsze.

Jak przygotować stronę do promocji online

Co więc zrobić, aby nasza strona miała dobrą efektywność sprzedażową? Oto 10 złotych porad.

1. Zadbaj o dobre i widoczne CTA 

Na jakim działaniu odbiorcy najbardziej nam zależy? Powiedz użytkownikom wyraźnie, czego od nich oczekujesz po wejściu na stronę oraz stale zachęcaj do działania (np. zadzwoń, pobierz ebooka, umów się dziś).

Dobry przykład: Strona organizacji non profit Kasisi – Sióstr opiekujących się dziećmi w Afryce.

Dlaczego warto się na niej wzorować? Chwytająca za serce (EMOCJE), pełna multimediów i realnych przykładów, a nie zdjęć stockowych. Pokazanych jest wiele możliwości wsparcia: wirtualne adopcje – comiesięczna wpłata na konkretne dziecko, zakup leków, przyborów szkolenych, zabawek, 1,5% podatku, wsparcie w zakupach. Ta strona jest nie tylko wiarygodna, ale też skłaniająca do natychmiastowego działania. I o to chodzi.

2. Łatwy kontakt 

Czasami wystarczy naprawdę niewiele, aby wahający się użytkownik został naszym klientem, jeśli oczywiście będzie w stanie szybko rozwiać swoje wątpliwości lub o coś dopytać. Zadbaj więc o różne możliwości kontaktu (formularz, telefon, mail, call back, chat).

3. Mistrzowska prezentacja produktu

Mówi się, że „jeden obraz jest wart tysiąca słów” i że „kupujemy oczami”. Jest to szczególnie prawdziwe w dzisiejszej obrazkowej kulturze, gdzie istnieje trend do minimalizacji treści i maksymalizacji obrazów. Czytanie jest po prostu męczące, a grafiki, zdjęcia i filmy są dużo chętniej oglądane i dużo lepiej “przybliżają” produkt, usługę i firmę niż opis tekstowy.

Pomyśl także o prezentacji wideo.  To prosta, a jednocześnie doskonała forma pokazania, a jednocześnie przybliżenia naszej oferty. Forma wideo sprawia, że klient jest w stanie szybko wychwycić wszystkie najważniejsze benefity produktu. A widząc go w użyciu jest bardziej skłonny do zakupu.

4. Dobre USP / Unikalna Propozycja Sprzedaży

Jaka jest kluczowa korzyść jaką oferujesz? Jak Twoja usługa / produkt różni się od konkurencji? Lepiej wybierz jedno, dobre i w 100% trafiające w potrzeby klienta USP niż 5 “bylejakich”. Przeczytaj więcej o tym jak stworzyć dobre i unikalne USP.

5. Social proof

Elementy social proof zdecydowanie zwiększają wiarygodność oferty i obniżają obiekcje związane z zakupem, dlatego wszelkie informacje, które budują zaufanie w oczach konsumentów takie jak nasze doświadczenie, ilość zadowolonych klientów, nasze nagrody czy opinie i rekomendacje powinny być bardzo wyraźnie pokazane na stronie.

Jak stworzyć dobry social proof

6. Wyczerpujące opisy (język korzyści)

Na większości stron internetowych widać tak zwany styl informacyjny, czyli beznamiętnie opisujemy nasz produkt, czy usługę. Tymczasem aby przekonać klienta musimy użyć tak zwanego stylu sprzedażowego i języka korzyści. Nie chodzi tu o „wciskanie” czegokolwiek, ale o umiejętne podkreślenie zalet i atutów, a także benefitów produktu czy usługi. Nie pisz o tym, jaka jest Twoja usługa, ale napisz o tym, co ona robi. Nie mów o cechach produktu, ale raczej o efektach dla klienta. Odbiorcę bowiem nie interesuje to, co sprzedajesz, ale to jak zmieni się jego życie po zakupie. Myśl i pisz w kontekście konkretnych i namacalnych benefitów dla Twojego klienta.

7. Dedykowane strony dla produktów i usług, które chcesz promować

Jeśli mamy jeden dominujący produkt to oczywiście możemy kierować klientów z kampanii reklamowej na stronę główną. Natomiast najczęściej lepszą stroną docelową będzie strona kategorii, podkategorii lub też konkretnego produktu/usługi. Dzięki temu Twoi klienci od razu z reklamy trafią na produkt lub usługę, którą są zainteresowani i nie są zmuszani do dokonywania dodatkowych wyszukiwań w witrynie, czego oczywiście bardzo nie lubią.

8. Technikalia

3 najważniejsze aspekty techniczne (tzw must have) o które musisz zadbać to:

  • szybki czas wczytywania strony
  • polityka cookies i Google Consent Mode
  • certyfikat SSL

9. Strona mobilna

Aktualnie szczególnie istotna staje się wersja mobilna strony. Dla niektórych firm jest ona już dominującą wersją, gdyż w przypadku większości firm odsetek użytkowników pochodzących ze stron mobilnych wynosi już 60% – 80% wszystkich użytkowników strony. Trend Mobile First już dawno z nami jest, jednak cały czas w pracy korzystamy głównie z wersji desktop, dlatego strony mobilne są czasem po prostu zaniedbane.

10. Design i grafika

Szata graficzna to element strony, który najtrudniej zmienić, czasem jedynym sposobem na to jest wykonanie nowej strony. Ogólne wrażenie estetyczne, jakie niesie ze sobą strona ma niebagatelne znaczenie dla ogólnego efektu twoich działań reklamowych. Szata graficzna to bowiem pierwszy element, który rzuca się w oczy nowemu użytkownikowi. Estetyka i kolorystyka to oczywiście sprawa gustu, ale warto stosować się do nowoczesnych standardów projektowania graficznego, aby nie wystraszyć bardziej wymagających klientów. Warto także co jakiś czas, około 2-3 lata, odświeżać layout naszego serwisu, aby podążać za nowymi trendami w projektowaniu i utwierdzać użytkowników w przekonaniu, że jesteśmy firmą dynamiczną i nowoczesną.


Chcesz przygotować swoją stronę lub sklep do promocji w internecie? Zapraszamy do rozmowy.