Optymalizacja treści  czyli  SEO copywriting ma zasadnicze znaczenie w procesie całościowej optymalizacji SEO i w znacznym stopniu wpływa zarówno na satysfakcję użytkowników jak i na indeksację przez wyszukiwarki. Od dawna w świecie optymalizatorów i pozycjonerów krąży powiedzenie „Content is the king” – czyli treść jest najważniejsza. Google bardzo lubi unikalną treść  i pochłania wartościowy content z ogromną przyjemnością. Internauci także szukają oryginalnych i pożytecznych tekstów, więc jeśli będziesz dbać o swoich czytelników, Google najprawdopodobniej zadba o wyższą pozycję Twojej strony w rankingach.  Matt Cutts – SEO Guru w Google radzi, aby „używać swoich klientów jak specjalistów SEO”. To znaczy, aby pisać głównie dla nich, a nie dla wyszukiwarek.

 

Najważniejsze elementy optymalizacji treści na stronie internetowej to:

  • Powiązanie tekstu ze słowami kluczowymi:

Słowa i frazy kluczowe, na których Ci zależy MUSZĄ znajdować się w treści strony. Unikaj jednak stuffingu, czyli upychania słów kluczowych w tekście. Nikt tego nie lubi – ani czytelnicy ani wyszukiwarka. Możesz za to zastosować słowa kluczowe i frazy w różnych odmianach, liczbie pojedynczej i mnogiej, a także synonimy i wyrażenia pokrewne bądź kojarzące się z tematem. Google przeprowadza semantyczną analizę treści na stronie i identyfikuje tematykę witryn właśnie na podstawie całościowej analizy treści. Jeśli więc Twoja strona dotyczy np. laptopów możesz używać także takich sformułowań jak: laptopy, notebooki, komputery przenośne, przenośne PC i innych. W oczach Google zyskasz wtedy większą wiarygodność, a tekst stanie się bardziej naturalny.

Pamiętaj więc o dywersyfikacji kluczowych fraz. Używaj:

– Synonimów

– Wyrazów bliskoznacznych

– Liczby mnogiej i pojedynczej

– Odmiany przed przypadki

Ważne jest także tow którym miejscu znajdą się nasze słowa kluczowe. Google traktuje to co jest wyżej jako bardziej wartościowe, więc staraj się umieszczać wartościowe zwroty i frazy raczej w górnej części tekstu. Przy każdej optymalizacji treści pamiętaj, że piszesz przede wszystkim dla czytelnika – on jest głównym odbiorcą treści – Twój klient to nie algorytm!

  • Nagłówki

Nagłówki służą do przedstawiania użytkownikom struktury strony i są używane najczęściej do przedstawiania kolejnych fragmentów lub tematów tego samego artykułu/tekstu. Istnieje sześć rozmiarów nagłówków: od <h1> (najważniejszy) do <h6> (najmniej ważny). Wykorzystanie wielu rozmiarów nagłówków w odpowiedniej kolejności tworzy hierarchiczną strukturę treści, co ułatwia użytkownikom poruszanie się po dokumencie.

Nagłówek H1 i H2 może być zastosowany tylko raz. Kolejne nagłówki można stosować po kilka razy. Nagłówki mają zazwyczaj większy i bardziej wyraźny font i idealnie nadają się do tego, aby „przemycić” w nich frazy na których nam zależy. Nie używaj jednak nagłówków tylko do stylizacji tekstu – powinny one być odzwierciedleniem struktury tekstu i wyraźnie wyodrębniać poruszane zagadnienia (tematy).

  • Formatowanie tekstu (Readability)
    • Pisz teksty łatwe do przejrzenia. Użytkownicy zamiast czytania całego artykułu wolą często „skanować” tekst w poszukiwaniu interesujących informacji. Zamiast zwartych i długich bloków tekstowych stosuj akapity – podzielenie informacji na logiczne fragmenty sprawia, że tekst staje się bardziej przejrzysty i łatwiejszy do odczytania. W celu poprawy formatowania tekstu stosuj wyróżnienia: pogrubienia, podkreślenia, nachylenia

    Przykład dobrze sformatowane tekstu

Przykład źle sformatowane tekstu

 

  • Używaj czytelnej czcionki (wybieraj raczej dobrze znane fonty takie jak Times New Roman, Verdana czy Arial). Sprawdź czy tekst jest czytelny dla osób w różnym wieku. Czcionka nie powinna być ani za mała ani zbyt duża. Odległości miedzy wierszami powinny być optymalne, aby tekst można było swobodnie odczytać bez dodatkowego wysiłku.
  • Stosuj wyraźny kontrast między tłem a czcionką – najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest czarny tekst na białym tle. Mogą być także inne warianty, ale unikaj używania wymyślnych kolorów czcionek i tła, które zmniejszą czytelność tekstu.
  • Zadbaj o atrakcyjność wizualną tekstu – dodaj obrazki dla zilustrowania i zobrazowania informacji merytorycznych. Grafiki służą nie tylko do rozbicia jednostajnego strumienia tekstu, ale także do zilustrowania zawartości i wzmocnienia komunikatu tekstowego. Każdy tekst  powinien zawierać co najmniej jedną ilustrację.
  •  Artykuł na bloga lub Strona powinna mieć optymalną długość. Mała ilość tekstu sprawi, że Google potraktuje stronę jako mało wartościową. Optymalna ilość tekstu to 300 – 800 słów.

  • Pisz ciekawie, oryginalnie – przyciągaj uwagę, poruszaj bieżące tematy – Jednym z „efektów ubocznych” dobrej i oryginalnej treści jest to, że czytelnicy przekazują treść innym poprzez zamieszczanie odnośników do artykułu na blogach, forach czy portalach społecznościowych – w ten sposób możesz zdobyć cenne linki.

UNIKAJ!

  • Kopiowania i wklejania artykułów bądź ich fragmentów z innych stron lub publikacji, Po pierwsze postępujesz wtedy nieuczciwie. Po drugie Google jest wrażliwy na duplikowany kontent i prawdopodobnie w ogóle nie zindeksuje Twojego spreparowanego lub skopiowanego tekstu.
  • Upychania słów kluczowych w tekście (keyword stuffing)
  • Błędów gramatycznych i ortograficznych
  • Umieszczania tekstu na obrazie/grafice (wyszukiwarka nie będzie w stanie go odczytać)
  • tekstów reklamowych nasyconych samymi pozytywnymi przymiotnikami – czytelnicy lubią teksty obiektywne i neutralne

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o optymalizacji SEO – zapisz się na szkolenie SEO Friendly lub zobacz jak możemy Ci pomóc w optymalizacji SEO

Zapisz się do naszego newslettera, aby zawsze otrzymywać najbardziej aktualne i praktyczne porady na temat skutecznego marketingu online i ecommerce!

Autor: Ewa Chojecka