Adres:
Al. Jerozolimskie 121B
02-222 Warszawa
Adres:
Al. Jerozolimskie 121B
02-222 Warszawa
Content marketing to nowa koncepcja marketingu oparta na tworzeniu i dostarczaniu klientom potrzebnych i użytecznych treści w różnych formach (artykuły, poradniki, ebooki, video, podcasty, webinary i inne), a przez to zdobywanie ich zaufania tak bardzo potrzebnego w procesie sprzedaży.
Marketing treści to zbiór strategii i technik służących budowaniu wzajemnych relacji oraz przyciągnięciu klienta do biznesu oraz oferowanych przez niego produktów. Z badań wynika, że aż 90% osób poszukuje informacji w sieci, aby podjąć decyzję zakupową. W internecie zaspokajają swoją potrzebę informacji, dzielenia się opiniami, poszukiwania rozwiązań spełniających ich potrzeby.
Nachalna promocja i sprzedaż odchodzi do lamusa. Czy reagujesz na setki maili reklamowych wpadających na Twoją skrzynkę? Czy zwracasz uwagę na reklamy w TV? Może namiętnie czytasz ulotki, które wysypują się z Twojej skrzynki pocztowej? Taki rodzaj przeszkadzającego przekazu marketingowego, opartego na jednostronnym modelu komunikacji (push) przestaje być po prostu skuteczny. Zalew informacji promocyjnych wytworzył w konsumentach naturalna barierę, swoisty ?filtr anyreklamowy?. Po prostu nie zwracamy już uwagi ? odcinamy się od treści marketingowych.
Obecnie bardzo ciężko jest o natychmiastową sprzedaż. Aby zamknąć proces transakcji potrzebnych jest czasem kilka kontaktów z użytkownikiem zanim zdecyduje się dokonać zakupu. Aktualnie klienci kupują od tych, z którymi zbudowali relacje. Utwierdź ich w przekonaniu, że treści, które im oferujesz są wyjątkowe. Wiadomo, że cena, funkcjonalność oraz inne praktyczne czynniki wpływają na końcowy proces podejmowania decyzji konsumenckich, ale nie mniej ważne jest to, że klienci chcą kupować od tych, których znają i którym ufają. Tworzenie treści, które pokazują Twoje ludzkie oblicze to optymalny sposób na przypomnienie klientom, że zawierają transakcje z prawdziwymi ludźmi.
Ponadto oraz więcej internautów wpisuje do wyszukiwarki zapytania poradnikowe zaczynające się od słów: Jak?, Jaki? Co? Traktują Google jako skarbnicę wiedzy i oczekują od wyszukiwarki precyzyjnych odpowiedzi. Często osoby te nie sa jeszcze w fazie zakupowej, nie mają sprecyzowanej wyraźnej intencji i preferencji, warto natomiast już na tym etapie zaznajomić ich z nasza marką, przedstawić się jako ekspert i zaproponować jakieś rozwiązanie.
Nadchodzi więc Era Inbound i Content Marketingu.
Koncepcja marketingu treści jest ściśle powiązana z koncepcją tzw inbound marketingu (marketingu przychodzącego ). Strategia inbound marketingu powstała w opozycji do tradycyjnych metod marketingu wychodzącego (outbound), polegającego na jednostronnym przekazie reklamowym skierowanym do klientów (np. niezamówiony mailing czy reklamy banerowe ). Natomiast koncepcja marketingu przychodzącego jest oparta na filozofii pomocy klientowi w jego problemach, tworzeniu treści zgodnych z jego preferencjami i dostarczaniu mu tych treści odpowiednimi kanałami. Za 3 filary inbound marketingu uważa się content marketing, SEO oraz media społecznościowe. Prawdę mówiąc to pojęcia te (content/inbound marketing) mocno się przenikają i ja osobiści nie rozdzielam ich na osobne pojęcia.
Rola marketingu treści nie ogranicza się jedynie do pomagania klientom i prezentowania im treści których potrzebują. Jest to cała filozofia marketingowa firmy, która pomaga skuteczniej sprzedawać. Tak samo istotne są tu czynniki ?miękkie? takie jak budowanie świadomości marki, pozycji eksperta, jak i bardziej mierzalne i ?twarde? takie jak pozyskiwanie leadów czy zwiększanie lojalności wartości dotychczasowych klientów (LTV).
Rola jaką spełnia content marketing jest niezwykle ważna i można ją ująć w kilku głównych punktach:
Dzisiaj na treści trzeba spojrzeć szerzej. Kontent to nie tylko artykuły na blogach nasycone słowami kluczowymi. To całe spektrum możliwości: wideo, infografiki, screeny, dyskusje, ankiety, prezentacje, podcasty, porównania, wywiady, porady. Każda treść ma swoje kanały, dopasowane do ich specyfiki, którymi się rozprzestrzenia i trafia do użytkowników. Najpopularniejsze formy publikowania treści w internecie przedstawia poniższa grafika.
Czy warto więc wykorzystać tę nową strategie marketingową? Oczywiście, że tak. Ma ona praktycznie same zalety:
Jest oczywiste , że firmy zmierzają w kierunku content marketingu. To długofalowa i skuteczna taktyka marketingowa, która jest dopasowana do obecnej rzeczywistości i pozwala budować zarówno pozytywny wizerunek marki jak i wpływać pośrednio na decyzje zakupowe.