Adres:
Al. Jerozolimskie 121B
02-222 Warszawa
E-Branding czyli budowanie świadomości marki w internecie to ważna część marketingu internetowego. Każda firma dąży do sprzedaży, natomiast elementem pośrednim w sprzedaży jest zaznajomienia klienta z produktem i firmą/marką i pozyskanie uwagi potencjalnych klientów na długo przed planowym zakupem.
Dlaczego warto budować markę w internecie
Czy budowanie marki ma sens w przypadku małych firm?
Istnieje przekonanie, że budowanie marki to domena dużych firm i koncernów. Nic bardziej mylnego. Mała i średnia firma także może z powodzeniem wykreować swoją markę. Niezależnie od tego czy jesteś przedstawicielem małej czy dużej firmy budowanie marki w internecie powinno stać się Twoim priorytetem.
Duże koncerny z reguły koncentrują się na taktyce budowania zasięgu. Z pewnością widzisz w telewizji powtarzające się w kółko reklamy dużych koncernów. To samo można robić w internecie ? emitować jak najwięcej reklam graficznych (najlepiej jak największego formatu) i bombardować nimi internautów. Klasycznym przykładem formatów budujących wizerunek i znajomość marki poprzez zasięg są wszelkiego rodzaju banery, billboardy i inne formy graficzne takie jak pop-upy, brandmarki czy interstitiale. Ich emisja z dużą częstotliwością z pewnością wpływa na wzmocnienie rozpoznawalności marki w sieci. Ci, którzy nie mają systemów Adblock blokujących reklamy zapewne zauważą reklamy i choć mogą być mocno zirytowani to z pewnością jakiś element firmy i produktu utknie w ich świadomości. Taka taktyka jest jednak dobra (chociaż to tez jest dyskusyjne) dla dużych firm. Co mają jednak zrobić małe firmy nie posiadające gigantycznych nakładów na marketing?
Sprawdź najskuteczniejsze techniki emarketingowe na szkoleniu
Jak zbudować markę małej firmy w internecie
Budowanie specjalizacji i pozycji eksperta to to cały czas niedoceniana i niezwykle skuteczna formą budowania marki. koncentruje się na kreowaniu reputacji opartej na specjalizacji i eksperckości w wybranej dziedzinie. Ta technika jest dużo trudniejsza i bardziej pracochłonna niż budowanie zasięgu, ale także mniej kosztowna, w związku z tym może być z powodzeniem stosowana przez małe i średnie firmy.
Postaraj wyspecjalizować się w konkretnej niszy, w której będziesz postrzegany jako ekspert i lider. W czym jesteś najlepszy? Odkryj to, eksponuj i rozwijaj. Zbudowanie pozycji eksperta zwiększa Twoją wiarygodność. Dziel się wiedzą bezinteresownie, pomagaj. Zadbaj o obecność marki w miejscach (serwisach, forach etc.) w których jest Twoja grupa docelowa, a także zaoferuj klientom wartość dodaną np. poprzez dostęp do specjalistycznej wiedzy, doradztwa, raportów online czy badań. Oto najlepsze taktyki e-brandingu opartego na specjalizacji:
Budowanie marki jako dialog z konsumentem
Teraz rządzi konsument (Prosument) – to on jest w centrum, więc zamiast (tak jak dotychczas) komunikować wartości marki i wymieniać jej zalety trzeba zaspokajać potrzeby konsumentów, rozwiązywać ich problemy i wzbudzać pozytywne emocje. Marka występuje teraz jako dodatek ? to nie ona jest najważniejsza tylko konsument (klient). Marka powinna pokazać, że rozumie konsumenta, liczy się z nim i jest zdolna zrobić wszystko, aby zaspokoić jego potrzeby. W tym celu marki powinny wyjść do swoich klientów, wsłuchiwać się w ich opnie, prowadzić prawdziwą i rzetelną dyskusję. Prowadź dialog, słuchaj, pytaj o opinie, komentarze. Zyskasz cenne informacje zwrotne, wiarygodność, zaufanie i lojalność.
Autor: Ewa Chojecka