Adres:
Al. Jerozolimskie 121B
02-222 Warszawa
To pytanie zadaje sobie większość marketerów przystępując do promocji w Google. Namawiam do prowadzenie równolegle obu tych działań, lecz każde z nich ma swoją specyfikę i powinno być wykorzystywane w do nieco innych celów. Przyjrzyjmy sie zatem w jakich wypadkach lepszy jest link sponsorowany Adwords a kiedy lepiej posłużyć się SEO i pozycjonowaniem.
1. Promocji nowych biznesów i produktów
Jeśli dopiero zakładasz stronę internetowy to nie masz szans, aby na początku znalazła się ona wysoko w wynikach organicznych Google. Działania SEO zajmują sporo czasu i w dodatku coraz ważniejsza staje się historia domeny (czyli np. jej wiek), aby znaleźć się wysoko w wyszukiwarce. Natomiast Adwords działa natychmiast – Tworząc kampanię możemy praktycznie od razu emitować reklamy i sprowadzać nowych użytkowników na stronę. To najszybsza forma dostarczania nowego i wartościowego ruchu do strony. Jeśli więc potrzebujesz efektów z dnia na dzień i nie możesz czekać ? postaw na Adwords.
2.Realizacji taktycznych celów biznesowych
Jeśli masz do zrealizowania krótkookresowe/taktyczne cele takie jak zwiększenie ilości odwiedzających czy zebranie określonej ilości leadów (formularzy, zapytań) w danym okresie czy też zwiększenie sprzedaży to kampania Adwords przyjdzie Ci z pomocą. Szybkie wdrożenie i natychmiastowe efekty w rozsądnym modelu kosztowym (w reklamie Adwords płacimy za dokonany klik) to niewątpliwe zalety tej formy promocji.
3. Promocji ofert specjalnych
Reklama w linkach sponsorowanych powinna służyć także do komunikacji wszelkich promocji lub ofert ograniczonych czasowo (wyprzedaży, ofert specjalnych, akcji okolicznościowych takich jak: Dzień Dziecka, Dzień Matki, Boże Narodzenie, itp). Gdy oferta promocyjna jest ważna tylko przez kilka dni to nie ma sensu koncentrować się na optymalizacji SEO, gdyż zanim strona z promocją zdąży się „wypozycjonować” w Google będzie już nieaktualna. W takich przypadkach posłużmy się więc linkiem sponsorowanym – reklamy zawierające oferty specjalne są dużo częściej klikalne i przynoszą jeszcze lepsze efekty od „tradycyjnych” reklam z regularną ofertą.
4. Testów komunikatów reklamowych
Reklama Adwords może nam posłużyć do testów komunikatów reklamowych. Jeśli zastanawiamy się które hasło reklamowe będzie lepiej działać na konsumentów i który tekst skuteczniej sprowokuje ich do konkretnego działania możemy wykorzystać panel Adword do przeprowadzenia takiego ?badania? na żywym organizmie, czyli na Internautach. W tym celu ustawiamy kilka reklam w jednej grupie reklam, włączamy ustawienie „Wyświetlaj reklamy równomiernie” po pewnym czasie sprawdzamy która z nich jest częściej klikana (ma większy CTR). Takim sposobem możemy testować całe reklamy, nagłówki, oferty, wezwania do działania. Po co więc wynajmować grupę fokusową lub robić badanie z klientami jak można zrobić takie mini badanie bezkosztowo i w dodatku bardzo prosto??
Ustawienie wyświetlania reklam do testów
Jak widać Adwords może się przydać na prawdę w wielu sytuacjach. Ma jednak jedną podstawową wadę – za reklamy trzeba płacić. Tak więc w dłuższym okresie czasu skoncentrowanie się tylko na Adwords może być kosztowne. I tutaj z pomocą przychodzi nam SEO, które jest niezastąpioną techniką marketingową w przypadku długofalowej promocji.
SEO jest idealne do promocja stałej oferty.
Główną zaletą jest na pewno bezkosztowość, czyli brak opłat za kliki do Google. Pozyskujemy więc darmowy ruch, który jest bardzo wartościowy i jest przede wszystkim bardzo duży objętościowo. Jak pokazują statystyki potencjał ruchu z wyników organicznych jest dużo większy niż z reklamy Adwords, także dzięki temu, że wyniki naturalne/organiczne sa duzo częściej klikalne przez internautów .
Przy takich statystykach i „bezkosztowości” klików można wiec wysnuć wniosek, że SEO to nierozłączny towarzysz każdego e-marketingowca i podstawowa forma działań w przypadku flagowych i głównych produktów, które mamy w ofercie.
Zobacz także 1 część pt. Adwords czy SEO Oto jest pytanie
Sprawdź jak prowadzić skuteczny marketing w wyszukiwarce
Zapisz się do naszego newslettera, aby zawsze otrzymywać najbardziej aktualne i praktyczne porady na temat skutecznego marketingu online i ecommerce!
Autor: Ewa Chojecka