Promocja i reklama w internecie stała się nieodzownym elementem promotion-mix czyli zestawu narzędzi marketingowych wykorzystywanych do wypromowania biznesu. Większość firm spotyka się jednak z dylematem: jakie narzędzia e-marketingu wybrać? Co będzie korzystne i skuteczne dla mojej firmy, a przede wszystkim co przyniesie zwrot z inwestycji?

To fakt, mnogość form promocji w internecie może przyprawić o zawrót głowy. Bardzo uproszczony podział na różne kategorie narzędzi e-marketingowych prezentuje poniższa grafika.

E-marketing narzędzia, promocja i reklama w internecie

 Opracowanie własne

Jakie więc narzędzia i formy promocji wybrać, aby nasz marketing był efektywny?

Zamiast teoretyzować przyjrzyjmy się faktom. Oto jak przedstawiają się wydatki na reklamę online w Polsce w 2010 roku (danych z 2011 jeszcze brak)

Jak widać cały czas największa część reklamowego tortu (prawie połowa!) jest zajęta przez reklamy graficzne/display, czyli popularne banery w ich wielu odmianach i formach. To dużo w porównaniu do krajów o nieco lepiej rozwiniętym e-marketingu takich jak Wielka Brytania czy USA. Można się pokusić o stwierdzenie, że tak duży udział reklam display w wydatkach jest spowodowany wykorzystywaniem tej formy promocji przez duże koncerny, które jednak wydają najwięcej w internecie. Pozostańmy jednak na naszym podwórku. Drugi co do wielkości wydatków jest marketing SEM czyli szeroko pojęty marketing w wyszukiwarkach: zarówno reklamy Adwords  jak i optymalizacja i pozycjonowanie.Ta forma reklamy jest zdecydowanie bardziej popularna na zachodzie, gdzie zajmuje już pierwszą pozycję. W Polsce popularne są też ogłoszenia internetowe, a także e-mail marketing.

Czy jednak obraz wydatków świadczy o tym w co należy inwestować? Nie do końca. Przy wyborze odpowiednich dla naszego biznesu narzędzi e-marketingowych powinniśmy kierować się przede wszystkim skutecznością narzędzi mierzoną określonym zwrotem z inwestycji (ROI).

Oczywiście są narzędzia bardziej i mniej skuteczne, są też takie których skuteczność jest ciężko mierzalna (marketing społecznościowy, WOM, viral). Przyjrzyjmy się jednak co na temat skuteczności  poszczególnych narzędzi sądzą sami marketerzy i właściciele biznesów.najbardziej skuteczne narzędzia e-marketingu Według badania portalu emarketer.com najbardziej skuteczną techniką jest SEO czyli działania podnoszące pozycję naszej strony w naturalnych wynikach wyszukiwarek. Drugą, bardzo silna pozycje zajął e-mail marketing. Na trzecim miejscu znalazły się reklamy PPC w wyszukiwarkach czyli reklamy reklamy kontekstowe płatne za kliknięcie takie jak np. Google Adwords.

Weźmy pod uwagę także następne badanie. Tym razem pod uwagę zostały wzięte wszystkie narzędzia marketingu, nie tylko internetowe.

Reklama w wyszukiwarce a inne narzędzia e-marketingowe

Engine Mrkt. Professional Organization survey of SEM agencies and advertisers,  2008 Global Results
Skuteczność narzędzi e-marketingowych wg marketerów
 

Jak widzimy tutaj także trzy pierwsze pozycje jeśli chodzi o skuteczność zajmują te same narzędzia czyli reklama w linkach sponsorowanych (PPC), optymalizacja SEO , a także e-mail marketing.

Osobiście do tych podsumowań z którymi się zgadzam (na podstawie własnych doświadczeń) dodałabym marketing afiliacyjny – oczywiście ma on sens z reguły w przypadku dużych firm ecommerce, ale zyskowność dobrze stworzonego i rozwijanego programu partnerskiego jest także wysoka.

Podsumowując, w planowaniu promocji własnej firmy polecam wykorzystywać wskazówki z najbardziej popularnych i skutecznych narzędzi e-marketingowych. To jednak nie wszystko. Szczególnie radzę kierować się jeszcze takimi danymi jak: charakterystyka grupy docelowej, branża, produkt/usługa, konkurencja, budżet, cele. Każda firma, po okresie prób i testów powinna wypracować swój własny najbardziej dla niej skuteczny promotion-mix narzędzi e-marketingowych.

Czytaj więcej o marketingu w Google

Zapisz się do naszego newslettera, aby zawsze otrzymywać najbardziej aktualne i praktyczne porady na temat skutecznego marketingu online i ecommerce!


Zapraszamy na unikalne Szkolenie Adwords TYLKO dla sklepów internetowych

sprawdź szczegóły i najbliższy termin tutaj!

 

 

Autor: Ewa Chojecka