Jak stworzyć skuteczny emailE-mail marketing (Emailing) jest jedną z najbardziej skutecznych metod promocji w internecie. Jest to technika idealna zarówno do budowania relacji jak i wielostopniowej sprzedaży. E-mailing jest relatywnie niedrogim narzędziem komunikacji z konsumentem. Szacuje się, że nadanie jednej wiadomości kosztuje zaledwie 0,0003 zł.* Poza tym jest to forma komunikacji personalizowanej (one-to-one), a przez to bardziej skutecznej od innych narzędzi. Dlatego też jest to bardzo popularne i szeroko stosowane narzędzie.

Jest wiele aspektów emailingu na które trzeba zwrócić uwagę. Przede wszystkim na początku trzeba zbudować całą strategię komunikacji e-mailowej. Jest to temat rzeka, dlatego dziś zajmę się tylko jednym elementem, a mianowicie kreacją, czyli tworzeniem skutecznych i efektywnych komunikatów e-mailowych.

 

Nadawca i Tytuł wiadomości – Pierwszy strzał w klienta

Niezależnie do kogo piszesz możesz spokojnie założyć, że Twój odbiorca jest osobą zajętą. Dostaje więcej maili niż jest w stanie „skonsumować”, poza tym zazwyczaj nie jest szczęśliwy z powodu otrzymywania zbyt dużej ilości korespondencji. Nadawca i Temat (Tytuł) to klucze do otwarcia wiadomości. Internauta na podstawie tych dwóch elementów ciągu zaledwie kilku sekund decyduje czy otworzyć wiadomość czy nie – muszą one być na tyle sugestywne, aby użytkownik poświęcił swój cenny czas na otwarcie wiadomości.

Pole Nadawca buduje wiarygodność e-maila. Nadawca musi być znany i rozpoznawalny. Internauci postępują zazwyczaj schematycznie – najpierw patrzą na pole „Nadawca wiadomości” – jeśli go znają w następnej kolejności sprawdzają „Temat” wiadomości. E-mail od znanego nadawcy jest traktowany lepiej i ma dużo większe szanse na otwarcie. Natomiast większość maili od nieznanych nadawców ląduje w Koszu. Dlatego tak ważne jest właściwe komunikowanie Nadawcy. Dobrą praktyką jest używanie jednego Nadawcy w komunikacji z jedną listą e-mailową.

Tytuł/Temat ostatecznie składnia do otwarcia wiadomości, dlatego musi być konkretny,  intrygujący i skłaniający do działania. W tym miejscu konkurujemy ze wszystkimi innymi e-mailami, które są w skrzynce odbiorczej.
Wskazówki do tworzenia tematów wiadomości:

  • Długość optymalna to 30-50 znaków
  • Pisz tytuł małymi literami (WIELKIE LITERY SĄ UWAŻANE W INTERNECIE ZA KRZYK)
  • Nie powinien zwierać dużej ilości słów „spamowych”np. darmowy, free, kupon, itp
  • Możesz zastosować język korzyści oparty o potrzeby odbiorcy np. „10 sposobów na zrzucenie wagi”
  • Możesz zasugerować rozwiązanie problemu np. „Jak tanio podróżować?”
  • Możesz zastosować kontrowersje, niedomówienia, aby wzbudzić ciekawość np. „Wymień starą… na nową”, „Zanim weźmiesz kredyt…”
  • Możesz wykorzystać personalizację np. „Paweł, Specjalny rabat dla Ciebie aż 20%!”

 

 Działanie poszczególnych elementów mailingu

Elementy emailingu

 

Best practices przy konstruowaniu mailingu :

1. Format mailingu.

Dobrą praktyką jest umożliwienie wyboru subskrybentowi, czy chce dostawać wiadomość w  formie tekstowej czy html. Tekst jest co prawda mniej atrakcyjny, ale z pewnością nie będzie problemów z jego odczytaniem. Html natomiast jest bardziej ciekawy graficznie, ale mogą występować problemy z jego odbiorem (większość programów pocztowych blokuje obrazki).

2. Szablon.

Jeśli mamy zamiar wysyłać cykliczny newsletter warto przygotować szablon, który posłuży nam za schemat graficzny wysyłek. Przed każdą wysyłką będziemy wtedy podmieniać teksty i zdjęcia, natomiast układ graficzny (layout) pozostanie taki sam.

Przykład mailingu opartego na szablonie

3.Treść:
Nadawca powinien stworzyć treść, którą czytelnicy będą chcieli czytać a więc coś, co będzie istotne z ich punktu widzenia. Jeżeli treść, którą będziesz przekazywać będzie wartościowa i użyteczna (będzie miała charakter Premium) czytelnicy będą bardziej skłonni zaakceptować także treści komercyjne (reklamowe). Ponadto warto w mailingu umieszczać tylko „zajawki” informacji, a nie całe artykuły. Ludzie lubią krótką informację. Poza tym rolą e-mailingu jest przeniesienie czytelnika na stronę internetową, gdzie jest pełna treść bądź oferta. Warto w każdym e-mailingu umieścić co najmniej kilka informacji, albo newsów, wtedy jest większa szansa, że któryś z nich zainteresuje odbiorcę

4. Format:

Najważniejsze informacje umieszczaj zawsze na samej górze (52% użytkowników Outlooka ma włączony podgląd wiadomości). Ponad 50% czytelników decyduje czy czytać dalej właśnie po tych pierwszych linijkach. Główne informacja umieszczaj w prostokącie o wymiarach  600 x 350 pikseli (podgląd Outlooka)

5. Call to action – Spraw, aby Czytelnicy podjęli działania

Co Czytelnicy powinni zrobić, żeby Cię uszczęśliwić? Po pierwsze muszą otworzyć e-mail (Nadawca i temat). Po drugie muszą przeczytać e-mailing. Wreszcie po trzecie muszą przenieść się na Twoją stronę internetową i odpowiedzieć na ofertę. Wszystkie te kroki powinieneś sprawnie zaplanować i prowadzić czytelnika do wykonania pożądanej akcji. Niezwykle istotnym elementem jest umieszczenie wyraźnego „Call to action” (wezwania do działania) w treści e-maila najlepiej w postaci wyraźnego buttona (elementu graficznego).

Przykład buttona „Call to action”

                                                

6. Grafiki:  Większość programów pocztowych automatycznie blokuje wyświetlanie obrazków. Dopiero po dodaniu nadawcy do książki adresowej lub kliknięciu „pobierz grafiki” zostaną one dociągnięte z serwera. Jednocześnie tylko 30% z tych osób zmienia ręcznie ustawianie, aby zobaczyć obrazki.Jak stosować grafiki?

  • Używaj małych obrazków. Im większy obrazek, tym większe będzie puste pole, jeśli go nie widać.
  • Przetestuj, jak wyglądają Twoje e-maile bez obrazków.
  • Wykorzystaj parametr ALT aby skłonić czytelnika do pobrania grafik
  • Używaj linka pt. Jeśli nie możesz przeczytać tego e-maila zobacz maila w przeglądarce
  • Nie umieszczaj tekstów na obrazku!

Przykład mailingu, w którym teksty zostały umieszczone na obrazach/grafikach


 
7. Personalizacja

Jeśli posiadasz informacje o imieniu adresata użyj go w wiadomości. Znacznie lepiej odbiorca reaguję na wiadomość skierowana prosto do niego np. Witaj Anno, niż do Ogółu np. Witajcie.
 
8. Branding – nie zapominajmy o logo, najlepiej umieścić je w górny lewym rogu
 
9. Waga Optymalna waga mailingu to 50-100 Kb
 
10.  Mechanizm wirusowy

Twórz e-lettery, którymi Twoi Czytelnicy będą chcieli podzielić się ze znajomymi. Dodatkowo umieszczając ikony Social Media pozwalasz klientom przyjąć rolę ambasadorów marki rozsyłających wieści o Twojej firmie wśród swoich znajomych.
 
11.Stopka.

To także istotna część mailingu. Nie zapominaj o niej! Umieść tam:
–          Swoje dane teleadresowe
–          Link do wypisania się z newsletter
–          Inne informacje, które chcesz przekazać
 
12. Testy
Dbaj o tp, aby Twój e-mail wyglądał dobrze w różnych programach pocztowych (Outlook, Thunderbird, inne) oraz w różnych przeglądarkach  i urządzeniach do przeglądania poczty. Testuj również różne kolorystyki,  tytuły, rozmieszczenia poszczególnych elementów, przycisków i linków w mailu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o komunikacji email marketingowej oraz o e-marketingu zapraszamy na szkolenie

*Na podstawie LifeCycle Email Marketing Divante

Ewa Chojecka