Remarketing to słowo, które pojawiło się w Polsce stosunkowo niedawno. Na Zachodzie i w Stanach Zjednoczonych znane jestremarketing to strzał w 10tkę już natomiast kilka lat. Ogólnie remarketing / retargeting pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy gościli już na naszej stronie. Dzięki niemu możemy ponownie zaangażować w interakcję osoby, które znają nasz produkt/usługę i w związku z tym są bardziej podatne na przekaz reklamowy. Dzięki personalizacji można też szybciej i łatwiej zmotywować do zakupu potencjalnych klientów.  Istnieje kilka rodzajów remarketingu, a najbardziej popularne z nich to remarketing w sieci oraz e-mail remarketing. Szerzej o tym temacie przeczytasz na stronie e-remarketing.pl

Wróćmy jednak do remarketingu w Adwords. W 2010 roku Google wprowadził tę funkcję do swojej oferty umożliwiając tym samym prowadzenie nawet zaawansowanych kampanii remarketingowych za pomocą panelu Adwords. Taka kampania może być doskonałym uzupełnieniem kampanii w wyszukiwarce, a jej zastosowanie sprawia, że wykorzystujemy cały potencjał marketingowy Adwords. Wybór strategii remarketingowej zależy od celów biznesowych. Najpopularniejsze strategie to:

  1. Wyświetlanie reklam wszystkim odwiedzającym witrynę – zazwyczaj są to reklamy promujące firmę mające na celu zwiększenie świadomość marki i skierowanie użytkownika na stronę główną firmy bądź sklepu lub też na dedykowaną stronę z ofertą tylko dla nich.
  2. Wyświetlanie odpowiednich produktów bądź kategorii produktowych – jeśli masz rozbudowana witrynę lub sprzedajesz różnorodne usługi czy produkty warto rozważyć strategie kierowania na kategorie. Na przykład biuro podróży może wyświetlać reklamy osobom, które oglądały ofertę greckich wysp dotyczące tylko w wyłącznie tego kierunku, a klientom zainteresowanym Egiptem przedstawiać jedynie oferty znad Morza Czerwonego.
  3. Wyświetlanie reklam TYLKO osobom, które nie dokonały konwersji. Dzięki kombinacjom niestandardowym istnieje możliwość odfiltrowania użytkowników, którzy dokonali zakupu, co powoduje, że reklamy widzą tylko Ci, którzy jeszcze nie dokonali konwersji.
  4. Reklamy remarketingowe kierujemy do odwiedzających, którzy porzucili koszyk sprzedażowy. To znaczy, że byli bardzo blisko dokonania zakupu, ale z jakichś przyczyn nie zrealizowali transakcji. Można ich zatem nakłonić, aby powrócili do sklepu i sfinalizowali transakcję.
  5. Cross selling: dzięki identyfikacji osób, które dokonały zakupu wybranej kategorii bądź produktu możemy im „zaserwować” reklamy produktów komplementarnych. Jeśli np. użytkownik kupił w sklepie grill ogrodowy możemy mu zaoferować także akcesoria do grillowania bądź też meble i inne akcesoria ogrodowe (wiemy przecież, że ma ogród).

Trzy  ostatnie strategie są szczególnie przydatne w sklepach internetowych i całym ecommerce.

Po określeniu głównej strategii i celów przechodzimy do budowania kampanii remarketingowej

Jak ustawić kampanie w Adwords? Oto podstawowe kroki:

  1. Utwórz oddzielną kampanię skierowaną na sieć reklamową – funkcja Remarketing
  2. Zbuduj listy remarketingowe (w zależności od wybranej strategii)
  3. Pobierz kod remarketingowy i umieść go na stronie
  4. Stwórz landing page ze specjalną ofertą lub wyznacz stronę docelową kampanii
  5. Przygotuj kreacje – banery – które będą wyświetlane TYLKO odbiorcom remarketingu
  6. Zacznij wyświetlać reklamy, zarządzaj stawkami, optymalizuj i ciesz się wyższą konwersją!

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

W remarketingu AdWords możesz stosować zarówno reklamy tekstowe, jak i graficzne, i to głównie te drugie sprawdzają się tutaj lepiej. Ważną opcją w kampanii remarketingowych jest ustawienie długości życia cookies oraz limitu wyświetleń konkretnej reklamy dla jednego użytkownika (tzw. capping). Standardowa długośc cookie to 30 dni, co znaczy, że użytkownikowi będą się wyświetlały Twoje reklamy przez miesiąc od jego wizyty na stronie. Jeśli chcesz ten czas zmniejszyć bądź wydłużyć – można to zrobić w panelu Adwords.  Jeśli chodzi o capping to dobrze jest ustawić limit wyświetleń reklamy, aby nie „zamęczyć internauty na śmierć” naszą ofertą. Co prawda dobrze, że widzi, iż nasz komunikat jest „wszędzie”, ale jeśli będziemy go atakować zbyt mocno to może to wywołać efekt przeciwny do zamierzonego.  

Jakie reklamy działają najlepiej?

Zaletą reklam remarketingowych jest ich personalizacja. Na podstawie danych ze strony wiemy czym klient był zainteresowany (jaką kategorią/produktem) bądź gdzie porzucił proces zakupowy. Dzięki temu możemy precyzyjnie dostosować komunikat do jego preferencji. Jakie reklamy sprawdzają się najlepiej? Oto kilka wskazówek:

  • Dostosuj reklamy do zainteresowań Twoich docelowych odbiorców (jeśli ktoś szukał w witrynie z odzieżą damskich  spodni to wyświetlmy mu reklamę odzieży damskiej bądź damskich spodni (a nie ogólnego asortymentu, w którym znajdują się produkty dla kobiet, mężczyzn i dzieci)
  • Dopasuj wizualnie reklamy do Twojej witryny (reklama powinna posiadać spójny element z witryną, która promuje (kolorystyka, logo)
  • zawrzyj przekonujące wezwanie do działania – dlaczego klient ma wrócić na stronę i dokonać zakupu? Czasem warto zastosować dodatkowe bodźce zakupowe, bo skoro nie kupił za pierwszym razem to widocznie potrzebuje dodatkowej zachęty (darmowa dostawa?)
  • umieść zniżki i oferty specjalne – możesz pokazać klientowi, że cena na produkt, który niedawno oglądał jest teraz bardziej atrakcyjna. To często jest największy bodziec do dokonania transakcji.

Remarketing to idealna technika zawierająca się w tzw marketingu online 360 stopni. Jest doskonałym uzupełnieniem każdej skutecznej kampanii reklamowej, a wyniki dobrze przygotowanej i poprowadzonej kampanii remarketingowej mogą przejść najśmielsze oczekiwania. Radze wypróbować i przekonać się na własnej skórze:)

 Zobacz jak możemy Ci pomóc w kampanii Remarketingowej w Adwords

Autor: Ewa Chojecka