Co to jest Content Marketing?

Content marketing to nowa koncepcja marketingu  oparta na tworzeniu i dostarczaniu klientom potrzebnych i użytecznych treści w różnych formach (artykuły, poradniki, ebooki, video, podcasty, webinary i inne), a przez to zdobywanie ich zaufania tak bardzo potrzebnego w procesie sprzedaży.  marketing treści contemt jest naważniejszy

Marketing treści to zbiór strategii i technik służących budowaniu wzajemnych relacji oraz przyciągnięciu klienta do biznesu oraz oferowanych przez niego produktów. Z badań wynika, że aż 90% osób poszukuje informacji w sieci, aby podjąć decyzję zakupową. W internecie zaspokajają swoją potrzebę informacji, dzielenia się opiniami, poszukiwania  rozwiązań spełniających ich potrzeby.

 

Dlaczego Content marketing jest ważny?

Nachalna promocja i sprzedaż odchodzi do lamusa. Czy reagujesz na setki maili reklamowych wpadających na Twoją skrzynkę? Czy zwracasz uwagę na reklamy w TV? Może namiętnie czytasz ulotki, które wysypują się z Twojej skrzynki pocztowej?  Taki rodzaj przeszkadzającego przekazu marketingowego, opartego na jednostronnym modelu komunikacji (push) przestaje być po prostu skuteczny. Zalew informacji promocyjnych wytworzył w konsumentach naturalna barierę, swoisty „filtr anyreklamowy”. Po prostu nie zwracamy już uwagi – odcinamy się od treści marketingowych.

Obecnie bardzo ciężko jest o natychmiastową sprzedaż. Aby zamknąć proces transakcji potrzebnych jest czasem kilka kontaktów z użytkownikiem zanim zdecyduje się dokonać zakupu. Aktualnie klienci kupują od tych, z którymi zbudowali relacje. Utwierdź ich w przekonaniu, że treści, które im oferujesz są wyjątkowe. Wiadomo, że cena, funkcjonalność oraz inne praktyczne czynniki wpływają na końcowy proces podejmowania decyzji konsumenckich, ale nie mniej ważne jest to, że klienci chcą kupować od tych, których znają i którym ufają. Tworzenie treści, które pokazują Twoje ludzkie oblicze to optymalny sposób na przypomnienie klientom, że zawierają transakcje z prawdziwymi ludźmi.

Ponadto oraz więcej internautów wpisuje do wyszukiwarki zapytania poradnikowe zaczynające się od słów: Jak?, Jaki? Co? Traktują Google jako skarbnicę wiedzy i oczekują od wyszukiwarki precyzyjnych odpowiedzi. Często osoby te nie sa jeszcze w fazie zakupowej, nie mają sprecyzowanej wyraźnej intencji i preferencji, warto natomiast już na tym etapie zaznajomić ich z nasza marką, przedstawić się jako ekspert i zaproponować jakieś rozwiązanie.

long tail search

Nadchodzi więc Era Inbound  i Content Marketingu.

Inbound i Content Marketing

Koncepcja marketingu treści jest ściśle powiązana z koncepcją tzw inbound marketingu (marketingu przychodzącego ). Strategia  inbound marketingu powstała w opozycji do tradycyjnych metod marketingu wychodzącego (outbound), polegającego na jednostronnym przekazie reklamowym skierowanym do klientów (np. niezamówiony mailing czy reklamy banerowe ). Natomiast koncepcja marketingu przychodzącego  jest oparta na filozofii pomocy klientowi w jego problemach, tworzeniu treści zgodnych z jego preferencjami i dostarczaniu mu tych treści odpowiednimi kanałami. Za 3 filary inbound marketingu uważa się content marketing, SEO oraz media społecznościowe. Prawdę mówiąc to pojęcia te (content/inbound marketing) mocno się przenikają i ja osobiści nie rozdzielam ich na osobne pojęcia.

Rola content marketingu

Rola marketingu treści nie ogranicza się jedynie do pomagania klientom i prezentowania im treści których potrzebują. Jest to cała filozofia marketingowa firmy, która pomaga skuteczniej sprzedawać. Tak samo istotne są tu czynniki „miękkie” takie jak budowanie świadomości marki, pozycji eksperta, jak i bardziej mierzalne i „twarde” takie jak pozyskiwanie leadów czy zwiększanie lojalności wartości dotychczasowych klientów (LTV).

Rola jaką spełnia content marketing jest niezwykle ważna i można ją ująć w kilku głównych punktach:

  • Przyciągnięcie nowych potencjalnych klientów do twojej strony www
  • Budowanie świadomości marki i produktu/usługi – twoja firma będzie wpisana na „listę potencjalnych dostawców” – jeśli tylko pojawi się u konsumenta potrzeba związana z kategorią w której działasz, wtedy Twoja marka zostanie w pierwszej kolejności wzięta pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
  • Budowanie pozycji eksperta w danej branży/niszy: Poprzez content marketing wzmacniasz przekonanie potencjalnych klientów, że Twój produkt/usługa jest dostarczana przez Eksperta w danej branży, co zdecydowanie zmniejsza naturalny opór przed dokonaniem zakupu
  • Minimalizacja dysonansu poznawczego: Obecnie konsumenci wolą kupować od firm, które znają i którym ufają. Minimalizuje to ryzyko dysonansu poznawczego, czyli zjawisko rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami, wyobrażeniami dotyczącymi produktu a jego stanem faktycznym.
  • Sprzedaż wielostopniowa – W związku z tym, że sprzedaż podczas pierwszego kontaktu traci swoją skuteczność pojawiła się koncepcja tzw. sprzedaży wielostopniowej. Najpierw buduje się markę i społeczność wokół swojej marki (osoby mogące być potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą), a potem przekształca się „potencjalnego klienta” w „Realnego klienta”.
  • Zwiększenie lojalności dotychczasowych  konsumentów – jeśli firma podtrzymuje w oczach klientów wizerunek eksperta znacznie łatwiej jest w stanie zastosować techniki zwiększające wartość klienta takie jak upselling i Cross selling. Ponadto wirni i stali klienci dużo chętbnniej dystrybuują content w sieci dzieląc się informacjami i polecając usługi innym. Firma  zyskuje więc bezcennych ambasadorów marki (zarówno online jak offline) i wykorzystuje potęgę marketingu szeptanego (WOM – Word of Mouth)
  • Generowanie leadów sprzedażowych – Strategia Inbound Marketingu ma na celu zainteresowanie Twoją ofertą szerokiego grona potencjalnych odbiorców, jednak nie przypadkowych, ale ściśle sprecyzowanych i realnie zainteresowanych tym, co masz im do zaoferowania. Często działa na zasadzie „Ty mi dane, ja Tobie ciekawe treści”. Bardziej obszerne i szczegółowe opracowania są bowiem udostępniane z reguły w zamian za podstawowe dane takie jak imię, nazwisko i adres e-mail. Tak stworzona baza potencjalnych klientów nadaje się idealnie do prowadzenia skutecznych działań pro-sprzedażowych

Formy Content Marketingu

Dzisiaj na treści trzeba spojrzeć szerzej. Kontent to nie tylko artykuły na blogach nasycone słowami kluczowymi. To całe spektrum możliwości: wideo, infografiki, screeny, dyskusje, ankiety, prezentacje, podcasty, porównania, wywiady, porady. Każda treść ma swoje kanały, dopasowane do ich specyfiki, którymi się rozprzestrzenia i trafia do użytkowników. Najpopularniejsze formy publikowania treści w internecie przedstawia poniższa grafika.

formy i narzędzia content marketingu

3 podstawowe kroki w podejściu do Content marketingu

  1. Kreacja treści to podstawa i serce content marketingu. Dobrze przemyślana i stworzona treść, która jest oryginalna, użyteczna i rozwiązuje jakiś problem klienta to pierwszy krok.
  2. Optymalizacja SEO pozwala potencjalnym konsumentom na łatwe i szybkie odnalezienie treści w sieci. Poprzez wykorzystanie takich narzędzi jak SEO copywriting i link building możemy sprawić, że wyszukiwarki umieszczą naszą treść wyżej, co z kolei sprawi, że więcej internautów odnajdzie ją online. a o to nam właśnie chodzi.
  3. Trzecim etapem będzie skuteczne wypromowanie stworzonego kontentu. Możliwości są tu praktycznie nieograniczone i opierają się najczęściej na dystrybucji w kanałach Social Media (Facebook, Google +, Twitter, blogi, fora itd)

obrazek 1

 

Czy warto więc wykorzystać tę nową strategie marketingową? Oczywiście, że tak. Ma ona praktycznie same zalety:

  • Wirusowość: Zasada jest prosta! Stwórz świetny content, a Twoi wirtualni odbiorcy nie tylko sami do Ciebie przyjdą, ale także będą rozpowszechniać w Internecie Twoje treści. czy jest coś lepszego niż darmowy marketing szeptany (word of mouth marketing)??
  • Niskie nakłady: w porównaniu z reklamą koszty content marketingu są naprawdę niewielkie. Wymaga on co prawda czasu i pomysłu, ale treść można tworzyć posiadając nawet niewielkie nakłady
  • Lepsze pozycjonowanie strony: czym więcej linków przychodzących do twojej strony tym bardziej wiarygodna staje się strona w oczach wyszukiwarek. Tym samym naturalnie wspomagasz pozycjonowanie.

 

Jest oczywiste , że firmy  zmierzają w kierunku content marketingu. To długofalowa i skuteczna taktyka marketingowa, która jest dopasowana do obecnej rzeczywistości i pozwala budować zarówno pozytywny wizerunek marki jak i wpływać pośrednio na decyzje zakupowe.