E-Branding czyli budowanie świadomości marki w internecie to ważna część marketingu internetowego. Każda firma dąży do Ebranding = budowanie marki w interneciesprzedaży, natomiast elementem pośrednim w sprzedaży jest zaznajomienia klienta z produktem i firmą/marką i pozyskanie uwagi potencjalnych klientów na długo przed planowym zakupem.

 

Dlaczego warto budować markę w internecie

  • Obecnie konsumenci wolą kupować od firm, które znają i którym ufają. Minimalizuje to ryzyko dysonansu poznawczego, czyli zjawisko rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami, wyobrażeniami dotyczącymi produktu a jego stanem faktycznym.
  • Budując świadomość marki wśród swojej grupy docelowej sprawiasz, że podświadomie wpisują oni Twój produkt/usługę na „listę potencjalnych dostawców” – jeśli tylko pojawi się u nich potrzeba związana z kategorią w której działasz, wtedy Twoja marka zostanie wzięta pod uwagę.
  • Budując markę rośnie przekonanie potencjalnych klientów, że Twój produkt/usługa jest dostarczana przez Firmę-Eksperta w danej branży, co zdecydowanie zmniejsza naturalny opór przed dokonaniem zakupu.
  • Sprzedaż wielostopniowa – W związku z tym, że sprzedaż podczas pierwszego kontaktu traci swoją skuteczność pojawiła się koncepcja tzw. sprzedaży wielostopniowej. Najpierw budujesz markę i społeczność wokół swojej marki (osoby mogące być potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą), a potem starasz się przekształcać ich w klientów.

 

Czy budowanie marki ma sens w przypadku małych firm?

Istnieje przekonanie, że budowanie marki to domena dużych firm i koncernów. Nic bardziej mylnego. Mała i średnia firma także może z powodzeniem wykreować swoją markę. Niezależnie od tego czy jesteś przedstawicielem małej czy dużej firmy budowanie marki w internecie powinno stać się Twoim priorytetem.

Duże koncerny z reguły koncentrują się na taktyce budowania zasięgu. Z pewnością widzisz w telewizji powtarzające się w kółko reklamy dużych koncernów. To samo można robić w internecie – emitować jak najwięcej reklam graficznych (najlepiej jak największego formatu) i bombardować nimi internautów. Klasycznym przykładem formatów budujących wizerunek i znajomość marki poprzez zasięg są wszelkiego rodzaju banery, billboardy i inne formy graficzne takie jak pop-upy, brandmarki czy interstitiale. Ich emisja z dużą częstotliwością z pewnością wpływa na wzmocnienie rozpoznawalności marki w sieci. Ci, którzy nie mają systemów Adblock blokujących reklamy zapewne zauważą reklamy i choć mogą być mocno zirytowani to z pewnością jakiś element firmy i produktu utknie w ich świadomości. Taka taktyka jest jednak dobra (chociaż to tez jest dyskusyjne) dla dużych firm. Co mają jednak zrobić małe firmy nie posiadające gigantycznych nakładów na marketing?

Sprawdź najskuteczniejsze techniki emarketingowe na szkoleniu

Jak zbudować markę małej firmy w internecie

Budowanie specjalizacji i pozycji eksperta to to cały czas niedoceniana i niezwykle skuteczna formą budowania marki.  koncentruje się na kreowaniu reputacji opartej na specjalizacji i eksperckości w wybranej dziedzinie. Ta technika jest dużo trudniejsza i bardziej pracochłonna niż budowanie zasięgu, ale także mniej kosztowna, w związku z tym może być z powodzeniem stosowana przez małe i średnie firmy.

Postaraj wyspecjalizować się w konkretnej niszy, w której będziesz postrzegany jako ekspert i lider. W czym jesteś najlepszy? Odkryj to, eksponuj i rozwijaj. Zbudowanie pozycji eksperta zwiększa Twoją wiarygodność. Dziel się wiedzą bezinteresownie, pomagaj. Zadbaj o obecność marki w miejscach (serwisach, forach etc.) w których jest Twoja grupa docelowa, a także zaoferuj klientom wartość dodaną np. poprzez dostęp do specjalistycznej wiedzy, doradztwa, raportów online czy badań. Oto najlepsze taktyki e-brandingu opartego na specjalizacji:

  • Budowanie społeczności wokół marki. Postaraj się zbudować wirtualna społeczność osób zainteresowanych twoimi produktami i Twoja branżą. Idealnie nadają się do tego serwisy społecznościowe takie jak Facebook czy Google +. Publikuj tak wartościowe teksty, artykuły poradnikowe czy nowości z branży. Nie staraj się na siłę sprzedawać! To miejsca, gdzie budujesz zażyłość i relacje z Twoją grupą docelową.
  • Bądź aktywny na forach branżowych – Zanim konsument dokona decyzji zakupowej produktu, wcześniej zasięga informacji na jego temat od innych internautów na forach czy blogach. Bierz czynny udział w dyskusjach na forach, blogach i grupach tematycznych– zapisz się do tych najbardziej poczytnych i komentuj wątki oraz zakładaj nowe, w których masz coś do powiedzenia (GoldenLine, fora branżowe)
  • Pisz specjalistycznego bloga: regularne blogowanie nie tylko pomoże w lepszym indeksowaniu strony przez wyszukiwarki, ale także ściągnie na stronę wartościowy ruch. W związku z popularnością treści video w internecie dobrą alternatywą dla zwykłego bloga jest video blog (vlog) – tv.winelibrary.com
  • Stwórz profesjonalną prezentację swojej firmy i produktów. Możesz wykorzystać zaawansowane funkcje power pointa albo skorzystać z innych programów do tworzenia profesjonalnych prezentacji takich jak prezi.com. Swoje prezentacje umieść w widocznych w sieci miejscach (np. na slideshare.org – największej platformie do publikacji prezentacji na świecie)
  • Prowadź webinary (krótkie szkolenia online „na żywo”). Webinary to doskonałe narzędzie do przekazywania małych porcji wiedzy klientom bądź potencjalnym klientom – edukacja o produkcie, sposobach użycia, zastosowania itp.
  • Publikuj inne specjalistyczne treści, które będą Cię pozycjonowac jako eksperta. Możesz tworzyć różnorodne formy: newsletter,  podcasty, materiały wideo, poradniki, tutoriale, e-booki, e-ziny. Pamiętaj jednak, aby wszystkie treści poradnikowo-ekspercie były oryginalne (tworzenie wyłącznie przez Ciebie), a także aby były użyteczne dla Twoich potencjalnych Klientów.

 

Budowanie marki jako dialog z konsumentem

Teraz rządzi konsument (Prosument) –  to on jest w centrum, więc zamiast (tak jak dotychczas) komunikować wartości marki i wymieniać jej zalety trzeba zaspokajać potrzeby konsumentów, rozwiązywać ich problemy i wzbudzać pozytywne emocje. Marka występuje teraz jako dodatek – to nie ona jest najważniejsza tylko konsument (klient). Marka powinna  pokazać, że rozumie konsumenta, liczy się z nim i jest zdolna zrobić wszystko, aby zaspokoić jego potrzeby. W tym celu marki powinny wyjść do swoich klientów, wsłuchiwać się w ich opnie, prowadzić prawdziwą i rzetelną dyskusję. Prowadź dialog, słuchaj, pytaj o opinie, komentarze. Zyskasz cenne informacje zwrotne, wiarygodność, zaufanie i lojalność.


Autor: Ewa Chojecka