O zaletach reklamy w wyszukiwarce można mówić wiele. Obecnie problemem nie jest już to czy warto prowadzić marketing w Google, gdyż jest to pytanie retoryczne, a bardziej interesującą kwestią staje się jak to robić skutecznie i efektywnie. Przyjrzyjmy się więc marketingowi w Google i postarajmy się rozwiać wątpliwości na kilka pytań nurtujących reklamodawców i właścicieli e-biznesów:

  • Co jest lepsze: reklama Adwords czy optymalizacja i pozycjonowanie?
  • Jakie są plusy i minusy tych obu form promocji?
  • W co inwestować? Co się bardziej opłaca i gdzie jest większy zwrot z inwestycji?

 

SEM, SEO, Pozycjonowanie, Adwords – Usystematyzujmy pojęcia.

W slangu marketingowym zwykło się przyjmować, że SEM to reklama a SEO to pozycjonowanie. W rzeczywistości jest nieco inaczej. SEM to całość działań marketingowych w wyszukiwarce, który składa się z Adwords (reklama w Google, linki sponsorowane) i optymalizacji SEO. Pozycjonowanie natomiast to ogólnie mówiąc działania SEO poszerzone o tzw link building czyli budowanie sieci odnośników w internecie.

 * Search Engine Marketing

** Search Engine Optimisation

Gdzie pojawią się reklamy Adwords, a gdzie są wyniki organiczne

Reklamy Adwords pojawią się w wynikach wyszukiwarki (SERP) na pierwszych 3 pozycjach od góry (są to tzw pozycje premiowane) oraz w kolumnie z prawej strony. Mogą także pojawić się na dole wyników wyszukiwań (za ostatnimi wynikami organicznymi).

gdzie się pojawi reklama Adwords w SERP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyniki organiczne/naturalne są wyświetlane pod premiowanymi wynikami Adwords i zajmują większość głównej kolumny SERP

wyniki organiczne naturalne w SERP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adwords i SEO: wady i zalety

Przyjrzyjmy się z bliska charakterystyce obu tych narzędzi.

Adwords to forma przynosząca natychmiastowe efekty. Tworząc kampanię możemy praktycznie od razu emitować reklamy i sprowadzać nowych użytkowników na stronę. Możemy także wybrać dowolna ilość słów kluczowych, nic nas w tym nie ogranicza oprócz budżetu oczywiście. Jeśli spełnimy podstawowe założenia odnośnie reklamy i minimalnego CPC (szacunkowa stawka za pierwsza stronę) możemy mieć pewność, że nasza oferta pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Adaptacja komunikatów reklamowych jest bardzo łatwa – w panelu Adwords wystarczy zmienić treść reklamy i nowe treści (ceny, specjalne promocje) od razu pojawią się internautom. Następną ogromną zaletą Adwords jest uniezależnienie od zmian algorytmu wyszukiwarki. Jak dobrze wiemy Google lubi zaskakiwać zmianami w algorytmie, a niektóre update’y mogą być bardzo dotkliwe, natomiast posiadając kampanię w Adwords nie straszne nam takie aktualizacje.

Jeśli chodzi o ciemne strony Adwords to podstawową wadą są koszty. Tutaj każdy klik kosztuje. I to kosztuje coraz więcej. Cena kliku jest uzależniona od kilku czynników (między innymi jakości kampanii, której głównym wyrazem jest tzn Wynik Jakości), ale także od konkurencji i liczby firm bidujących  (chcących się reklamować) na to samo słowo kluczowe. Na dobrą kampanię Adwords możemy więc wydać naprawdę sporo pieniędzy. To sprawia, że kluczową kwestią staje się optymalizacja kampanii (obniżanie jej kosztów i zwiększanie efektywności).  Kolejnym czynnikiem sprawiającym, że sam Adwords nie jest idealnym środkiem reklamowym jest potencjał kampanii. Linki sponsorowane uzyskują (wg różnych źródeł) od 8 do 20% wszystkich klików. To znaczy, że co najmniej 80% klików przypada na wyniki organiczne – tym samym możemy porównać wielkość potencjału obu źródeł ruchu.

 SEO

Tutaj główną zaletą jest na pewno bezkosztowość, czyli brak opłat za kliki do Google. Czy to jednak znaczy, że SEO jest za darmo – nic bardziej mylnego: W SEO nie musisz płacić Google za ruch, ale czas i energia poświęcone na optymalizację też kosztują (bez względu na to czy będziesz te działania prowadził sam czy z pomocą agencji SEO) . Tutaj dochodzą także ewentualne koszty budowy zaplecza czy wdrażania strategii linkowania.

Wady: Promocja w naturalnych wynikach wyszukiwarkę jest skuteczna, ale zmiana algorytmu rankingującego strony może z dnia na dzień pozbawić Cię wizyt z tego źródła. Dobre efekty SEO można zobaczyć w raczej długim horyzoncie czasowym. Są to działania efektywne, ale długofalowe i powinny być prowadzone regularnie. W odróżnieniu od Adword nie mamy także pewności emisji, gdyż pomimo wybrania pewnych fraz kluczowych do optymalizacji nie możemy mieć 100% pewności, że nasza fraza pojawi się na pierwszej stronie Google a do tego na określonej pozycji. Wszystko zależy od naszych działań, ale także od algorytmu i od naszej konkurencji. Jeśli chodzi o komunikat reklamowy to także mogą być trudności, Co prawda wyszukiwarka zawsze wyświetla tytuł strony (metatag title), natomiast opis (description) może już być zmodyfikowany – Google może zaciągnąć opis z dowolnego fragmentu strony lub tez z katalogu DMOZ. Musimy także pamiętać o bezpieczeństwie – przesadzając z optymalizacją możemy narazić się na gniew „Wujka Google” –  jeśli przeoptymalizujemy stronę może ona zniknąć z wysokich pozycji dla słów kluczowych lub zostać  w ogóle usunięta z indeksu Google.

Co się bardziej opłaca? Gdzie jest większy zwrot z inwestycji?

Wyjaśnienia wymaga jeszcze kwestia konwersji. I tu pojawia się problem, gdyż nie da się autorytatywnie i jednoznacznie przesądzić które z tych źródeł ruchu lepiej konwertuje. Wszystko zależy to od branży, firmy a przede wszystkim od jakości prowadzenia obu form promocji (optymalizacji kampanii Adwords i profesjonalnie stworzonego SEO). Doświadczenia wielu firm wskazują jednak, że zarówno linki sponsorowane Adwords jak i SEO przynoszą dobre konwersje i są z pewnością jednymi z lepszych źródeł ruchu.

No więc Adwords czy SEO?

Najprostsza odpowiedzią to: i jedno i drugie. Skupiając się tylko na reklamie Adwords tracimy „darmowy” ruch z wyników organicznych i znacznie zwiększamy koszty. Natomiast nastawiając wszystkie swoje wysiłki na SEO uzależniamy całą strategię od „humorów” Google. Częste i trudne do przewidzenia zmiany algorytmu mogą spowodować spadek pozycji strony, a więc spadek odwiedzin z tego źródła. Najbardziej pożądaną więc sytuacją jest prowadzenie działań zarówno w jednym jak i w drugim „kanale” marketingowym Google wykorzystując umiejętnie obie formy promocji. Zobacz jak tworzymy spójne i efektywne strategie marketingu w wyszukiwarkach (Adwords + SEO)

Zobacz także: Kiedy używać Adwords a kiedy SEO?

Chcesz być zawsze dobrze poinformowany? Zapisz się do naszego newslettera, aby zawsze otrzymywać najbardziej aktualne i praktyczne porady na temat skutecznego marketingu online i ecommerce!

Autor: Ewa Chojecka