Sprawdź czy Twoja strona jest zoptymalizowana pod Google

Optymalizacja On Page SEO nabiera ogromnego znaczenia w obliczu ostatnich zmian w Google. W zasadzie techniki najwazniejsze techniki SEOpoyzjonerskie (sztuczne linkowanie) powoli odchodzą w zapomnienie. Przestają być po prostu skuteczne. Nadeszła era optymalizacji SEO. Czasami niewielkie zmiany na stronie internetowej mogą spowodować natychmiastowa poprawę w rankingach. Warto więc sprawdzić czy Twoja strona spełnia podstawowe wymagania Google i co należy zrobić, aby była bardziej przyjazna dla wyszukiwarki.

  1.  Meta tagi

Meta tagi, a w szczególności tagto najważniejszy element każdej optymalizacji SEO. Metatagi są wyświetlane w wynikach wyszukiwania (SERP – Search Engine Result Page) jako tzw Snippet (całość opisu dotycząca danej strony wyświetlanej). Składa się on a takich elementów jak:

  • Title (tytuł)
  • Adres url strony
  • Description (Opis)


  1. Snippet – przykład

    Jak zoptymalizować meta tagi?

    – zarówno title jak i description powinny buć UNIKALNE dla każdej podstrony

    – długość: Tytuł to ok. 70 znaków (długość całego tytułu to maksymalnie 512px w zależności do tego czy mamy więcej literek wąskich takich jak„i” czy tez szerokich takich jak „w”) . Opis natomiast to maksymalnie 156 znaków.

    – zawartość: pamiętajmy o tym, aby w obu znacznikach zawrzeć słowa kluczowe. Można tez umieścić nazwę firmy. Wszystko oczywiście powinno być powiązane kontekstowo z zawartością strony. Nie spamujmy jednak meta tagów – Google jest wyczulony na takie zabiegi.

    – zachęć interneutów do kliknięcia: Dobra konstrukcja Snippet (przyciągająca uwagę i wypełniona treścią) może zdecydowanie podnieść klikalność naszej strony (CTR), a przez to sprowadzić na nią więcej odwiedzających. Na stronie z wynikami wyszukiwania (SERP) pojawia się około 20 wyników (ok. 10 linków reklamowych i ok. 10 wyników naturalnych) – wyróżniając się ciekawym i oryginalnym opisem możemy skłonić więcej osób do przeniesienia się właśnie na naszą stronę, a nie na stronę konkurencji.

    UNIKAJ!

    • Duplikowania meta tagów dla wszystkich stron witryny lub dla dużej grupy stron
    • Tytułów które nic nie znaczą takich jak: Strona Główna czy strona 1
    • Nadawania tagów, które nie mają związku z treścią strony

     

2. Pisz dla użytkownika

Google wychodzi z założenia, że to co jest dobre dla użytkownika jest dobre dla Google. A czego szukają internauci? Na pewno aktualnych, oryginalnych i ciekawych treści. Zapomnij więc o „copy paste” i przyklejaniu treści z innych zakamarków sieci. Twórz swoje własne teksty. Na stronach produktowych umieszczaj wyczerpujące opisy produktów. Tekst na jednej podstronie powinien zawierać minimum 3 000 znaków. Krótkie teksty (1-2 akapity) traktowane są przez wyszukiwarkę jako mało wartościowe. Pamiętaj też, aby tekst był łatwy do przejrzenia i skanowania wzrokiem. W tym celu stosuj nagłówki, tytuły, podkreślenia, bullet pointy. Zamiast upychać jak najwięcej słów kluczowych postaraj się pisać „dla ludzi” – używaj synonimów, wyrazów bliskoznacznych, różnych odmian. Google ma coraz lepsze metody semantycznego rozpoznawania treści.  Pisz ciekawie, oryginalnie – przyciągaj uwagę, poruszaj bieżące tematy – jednym z „efektów ubocznych” dobrej i oryginalnej treści jest to, że czytelnicy przekazują treść innym poprzez zamieszczanie odnośników do artykułu na blogach, forach czy portalach społecznościowych – w ten sposób możesz zdobyć cenne linki.

 

3.Zadbaj o linkowanie wewnętrzne. Stosuj odpowiednie odnośniki.

Każda podstrona na Twojej witrynie powinna posiadać chociaż jeden link doprowadzający. Zadbaj o prawidłowe linkowanie wewnętrzne między podstronami – zadaj sobie pytanie „Co jeszcze mogłoby zainteresować mojego użytkownika?” Przenieś go na odpowiednie i powiązane tematycznie podstrony. Ułatwi to internaucie nawigację oraz sprawi, że z pewnością dłużej pozostanie on w obrębie witryny.

Odnośnik/link/anchor text to tekst, który użytkownik widzi jako nazwę linka. Jest on umieszczany między tagami.  Tekst odnośnika wskazuje zarówno użytkownikowi jak Google co jest tematem strony do której prowadzi – w ten sposób łatwiej zorientować się na jaką stronę zostaniemy przeniesieni. Im dokładniejszy jest tekst odnośnika tym łatwiej można nawigować na stronie.

Przykład: Na stronie developera nieruchomości. Zamiast umieszczać odnośnik „tutaj” lepiej jest wstawić odnośnik ze słowem kluczowym np.odmianę wyrażenia „tanie mieszkania”

Przykład:

Źle: Więcej o promocji tanich mieszkań tutaj?

Dobrze: Zobacz naszą ofertę tanich mieszkań

Porady dotyczące pisania linków/odnośników/anchor textów:

  • Odnośnik powinien przedstawiać w zarysie tematykę strony do której linkuje
  • Odnośnik powinien być krótki, ale opisowy (zazwyczaj krótka fraza, równoważnik zdań bądź kilka słów)
  • Zadbaj o to, aby odnośnik był wyróżniony w tekście – sformatuj go tak, aby była łatwo zauważalny (inny kolor, podkreślenie)

 

4. Zadbaj o przyjazne adresy URL.

W witrynie stosuj przyjazne adresy URL. Ułatwia to poruszanie się po serwisie, a użytkownik w każdym momencie może się szybko zorientować w jakim miejscu w strukturze witryny aktualnie się znajduje. Prawidłowa struktura linków powinna odzwierciedlać kategorie witryny np: Strona główna – kategoria – podkategoria – produkt

Przykład:

źle: nieczytelny adres url zawierający niezrozumiałe dla czytelnika i wyszukiwarki znaki

dobrze:przyjazny url: strona głów – podkategoria – nazwa produktu/usługi

Jak tworzyć dobre i przyjazne linki url?

  • W adresach url można używać: liter, cyfr, myślników, kropek, slasha
  • NIE zaleca się używania: id, ?, _, &, +, * itd., parametry sesji np.: /index.php?id=galeria&sid=2006&ssid=
  • konstrukcję wszystkich adresów url powinna być spójna
  • adresy powinny zawierać słowa kluczowe
  • Wielkość liter nie ma znaczenia dla wyszukiwarki, ale warto, aby była konsekwentna
  • Długość adresu nie powinna przekraczać  120 znaków
  • Raczej nie zmieniaj raz ustanowionych adresów url – jeśli  musisz – użyj przekierowania 301

 

5.Optymalizacja grafiki

Elementy graficzne to ważny element każdej strony. Obecnie optymalizacja grafik i obrazków nabiera ona coraz większego znaczenia ze względu na popularność Wyszukiwarki Grafiki Google. Pliki graficzne mogą się także pojawiać w ogólnej wyszukiwarce Google jako rezultat tzw. blended search (mix wyników tekstowych, graficznych, video, map). Podstawowe zasady optymalizacji grafik:

  • Stosuj najbardziej popularne rozszerzenia obrazów takie jak JPG, gif czy png.
  • Stosuj atrybut ALT. Tag „ALT” to podstawowy Tag za pomocą którego Google rozpoznaje co znajduje się na obrazku. Tekst z Tagu „Alt” jest także wyświetlany użytkownikom, którzy mają zablokowane wyświetlanie obrazów albo używają tekstowej wersji przeglądarki. W znaczniku „ALT” należy  opisać dość precyzyjnie co przedstawia zdjęcie za pomocą słów kluczowych występujących na stronie. 

Zadbaj także o dobrej jakości obrazy (wyraźne i odpowiednio duże) oraz o właściwy kontekt obrazka (podpis zdjęcia, tekst na stronie związany z grafiką). Wtedy Google powiąże logicznie w całość tekst oraz grafikę.

 

6. Popraw interakcję ze swoimi  użytkownikami

Popraw interakcję z użytkownikami na swojej stronie. Tutaj z pomocą przychodzi nam bezpłatne narzędzie Google, a mianowicie Google Analytics. I znowu – chodzi o to, aby to Internauci byli zadowoleni. Jeśli tak się dzieje to dla Google jest to jednoznaczny znak, że warto wyświetlać tę stronę wyżej, gdyż będzie się ona podobać innym. Co więc ma największe znaczenie?  Podstawowe statystyki takie jak: współczynnik odrzuceń (jeśli jest powyżej 50% powinno już to nas zaniepokoić), średni czas przebywania na stronie oraz średnia ilość obejrzanych podstron (teoretycznie czym więcej tym lepiej, gdyż znaczy to, że internauta przegląda i czyta kolejne podstrony, czyli w serwisie są ciekawe materiały i artykuły). Wreszcie powracający czytelnicy są dowodem na to, że zdobyliśmy lojalnych i wiernych użytkowników.

 Powiązania społecznościowe

W związku z ogromną popularnością serwisów społecznościowych Google zaczął uwzględniać elementy social w swoich rankingach. Jeżeli dana treść jest popularna i użytkownicy się nią dzielą to znaczy, że jest ona warta rekomendacji. W związku z tym warto połączyć swoją stronę z profilami w portalach społecznościowych. Umieszczenie ikonek social media oraz elementów takich jak (Lubię to – Facebook) czy (+1 – Google +) dają możliwość czytelnikom wyrażenia opinii która treść jest dla nich interesująca. Google bierze to pod uwagę i lepiej traktuje strony, które mają więcej like-ów, share-ów i + 1-ek.

 

7.Czas wczytywania strony

To niezwykle istotny element, który nabiera coraz większego znaczenia. Dlaczego? Świat pędzi coraz szybciej, a my mamy coraz mniej czasu. Przeglądając strony oczekujemy, że po kliknięciu witryna wczyta się ” w mgnieniu oka”. Tymczasem jeśli ładowanie trwa zbyt długo rezygnujemy klikamy „wstecz” i przenosimy się do konkurencji, której strona ładuje się w mgnieniu oka. Tak więc jeszcze raz – wszystko dla użytkownika.

Chcesz wiedzieć więcej o technika optymalizacji oraz poznać metody skutecznego i bezpiecznego pozycjonowania? Zapisz się na szkolenie SEO Friendly w Warszawie

Chcesz wiedzieć czy Twoja strona jest optymalnie zbudowana pod Google? Zrób Audyt SEO!

Autor: Ewa Chojecka